ISDN stopt – Wat moet u doen?

U heeft het mogelijk al ergens vernomen, misschien zelfs uit onze brief van vorig jaar: KPN stopt met de ondersteuning van de ISDN-lijnen per 1 september 2019. U staat er wellicht niet meteen bij stil, maar een van de systemen die ook gebruik kan maken van deze telecommunicatielijn is uw alarminstallatie.

Dit betekent dus dat per 1 september uw alarminstallatie bij calamiteiten niet door kan verbinden naar de de alarmcentrale. Als uw DEKRA-BORG gecertificeerde installateur raden wij daarom aan uw systeem op tijd aan te passen. Wij kunnen u daarbij helpen met de inbouw van een IP-convertor, waardoor uw alarmsysteem via een internet-lijn doormeldt naar de meldkamer. Als u dan ook uw telefonie moderniseert, kunt u zelfs veel kosten besparen op de huidige telecommunicatie-abonnementen. Zo kan doormelding via het internet modem tot wel € 423,00 in kosten op jaarbasis schelen! Het kan natuurlijk zijn dat u al overgestapt bent van ISDN, of dat uw systeem niet via ISDN werkt. Deze brief kunt u in dat geval als ongelezen beschouwen.

Hoe werkt het?

Uw huidige centrale meldt momenteel door via een analoge of digitale lijn (PTSN/ISDN). Door het plaatsen van een IP-convertor wordt het signaal van de centrale geschikt gemaakt voor IP-doormelding, wat via een modem wordt aangesloten. Daardoor wordt de modem een serieuze schakel in de alarmlijn. In praktijk kan dit wel betekenen dat er bij stroomstoring in uw pand of bij storingen op de IP-lijn of provider geen doormelding kan plaatsvinden. Hier zijn twee oplossingen voor:

1) Het aansluiten van een UPS-noodvoeding op uw modem (bij stroomstoring);

2) De IP-convertor voorzien van GPRS-back-up met SIM-kaart (bij stroomstoring en storingen op de IP-lijn of provider).

Welke oplossing u wilt kiezen, is afhankelijk van het feit of u zelf kunt en wilt ingrijpen bij spanningsuitval of (stroom)storingen. Daarnaast kan het ook zijn dat uw verzekeringsmaatschappij bepaalde eisen stelt aan de wijze van doormelding.

Let wel: bij sommige systemen is het helaas echter niet mogelijk om 1 van bovenstaande oplossingen te geven, aangezien deze alleen nog maar via ISDN kunnen doormelden. Deze systemen zullen volledig vervangen worden.

Laat u daarom goed voorlichten door een van onze adviseurs wat in uw situatie de meest geschikte oplossing is. Momenteel bereiken ons namelijk veel berichten dat sommige van onze klanten benaderd worden door bedrijven met een ‘snel’ verkoopverhaal met bijbehorend contract. Deze bedrijven waren dikwijls niet gecertificeerd en bleken moeilijk bereikbaar. Daarom benadrukken wij dat BpN-groep graag met u meedenkt in de voor u meest geschikte oplossing en dat wij uw systemen kennen als geen ander.

Mocht u vragen hebben, dan horen wij die graag. Voor het maken van een afspraak met een van onze adviseurs, belt u dan naar +31 (0)35 541 47 47 of mail naar info@bpn-groep.nl. U kunt ook het contactformulier op deze pagina invullen.